Mały ZUS – pytania i odpowiedzi

Od stycznia 2019 roku najmniejsze firmy mogą skorzystać z ulgi podatkowej zwanej potocznie „mały ZUS”. Ulga ta polega na opłacaniu składek o wysokości proporcjonalnej do przychodu firmy, a zasady jej funkcjonowania określa podpisana 13 sierpnia 2019 roku ustawa zmieniająca ustawę z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych oraz ustawę z dnia 16 listopada 2016 r. o Krajowej Administracji Skarbowej.

Założeniem ustawodawcy jest aktywizacja zawodowa osób bezrobotnych, ogólny rozwój przedsiębiorczości w kraju, walka z tak zwaną szarą strefą oraz poprawa rentowności najmniejszych firm. Wiele osób rozważających te rozwiązanie ma pewne wątpliwości co do tego, czy na pewno mogą korzystać z ulgi i obawiają. Jakie pytania zadawane są najczęściej przez niepewnych właścicieli małych przedsiębiorstw?

Mały ZUS – dla kogo?

Jeśli prowadzisz małą firmę której miesięczne przychody nie przekraczają 2,5-krotności najniższego wynagrodzenia z minionego roku najprawdopodobniej możesz skorzystać z małego ZUS-u.

Jaka będzie wysokość moich składek po przejściu na mały ZUS?

Wysokość składek, jakie będziesz musiał płacić, nie jest stała, a zależy od wysokości Twojego dochodu. Na stronie ZUS znajdziesz kalkulator, który pomoże Ci wyliczyć odpowiednią kwotę.

Kiedy mogę mieć pewność, że ulga mnie dotyczy?

Możesz mieć pewność, że możesz skorzystać z ulgi, gdy:

  • działalność gospodarcza którą prowadzisz jest wpisana do CEIDG,
  • Twój przychód w poprzednim roku nie przekroczył ustalonego w ustawie progu,
  • Twoja działalność nie podlega preferencyjnym składkom na ubezpieczenie społeczne,
  • nie wyczerpałeś już limitu korzystania z programu,
  • nie byłeś zwolniony z płacenia podatku VAT i dokonywałeś rozliczenia na podstawie karty podatkowej,
  • w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie działałeś jako twórca, artysta, freelancer, wspólnik spółki, prowadzący publicznej lub niepublicznej szkoły czy placówki.

Jak przejść na „mały ZUS”?

Gdy upewniłeś się, że spełniasz warunki korzystania małego ZUS-u, możesz podjąć kroki ku niższym składkom. Przede wszystkim, musisz dokonać zgłoszenia do ZUS-u w ciągu 7 dni od rozpoczęcia lub wznowienia działalności gospodarczej lub w ciągu 7 dni od dnia, w którym spełnisz warunku do korzystania z ulgi. Wnioski złożone po tym terminie mogą zostać odrzucone. Dokumenty, które musisz przygotować, to:

  • wyrejestrowanie z ubezpieczeń na druku ZUS ZWUA,
  • zgłoszenie do ubezpieczeń społecznych na druku ZUS ZUA albo, jeśli podlegasz tylko ubezpieczeniu zdrowotnemu, zgłoszenie na druku ZUS ZZA.

Jeśli zabierasz się za wypełnianie niezbędnych dokumentów, czy to sam czy z pomocą specjalisty, przygotuj kody tytułu ubezpieczenia.

Obawiam się, że mój wniosek zostanie odrzucony. Jak prawidłowo dopełnić formalności?

Proces przejścia na „mały ZUS” również nie należy do najłatwiejszych. Jeśli nie masz doświadczenia w przeprowadzaniu spraw urzędowych i obawiasz się, że wypełnisz dokumenty niewłaściwie, możesz skorzystać z pomocy specjalistów, decydując się na usługi biura rachunkowego. Pracownik biura pomoże Ci przejść przez wszystkie etapy niezbędne do skorzystania z ulgi. To bardzo odciążające rozwiązanie.

Właściciele firm, a w szczególności ci zaczynający przygodę z prowadzeniem swojego biznesu, mają wiele możliwości na naukę i rozwój w wybranej dziedzinie. Ulga podatkowa na start z pewnością działa motywująco i zachęca do sprawdzenia swoich sił w zarządzaniu i prowadzeniu własnego interesu.

źródło: mddp-outsourcing.pl – outsourcing kadr i płac

Mały ZUS – pytania i odpowiedzi
5 (100%) 1 vote

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *